konferens studiebesök

Studiebesök kan vara på ett liknande företag eller på en plats som inte alls har med arbetsplatsen att göra. Ett studiebesök arrangerar man för att inspirera konferensdeltagarna till nytänkande. Finns det inte möjlighet att åka på studiebesök så kan ni inspirerar genom en gästföreläsare istället.

En konferens arrangeras ofta för att inspirera och informera personalen på en arbetsplats. En konferens kan också ha syftet att komma tillsammans för att ta fram nya idéer till en ny produkt eller liknande. När ni kommit fram till vad syftet är med just er konferens så gäller det att göra den så bra som möjligt såklart så att alla deltagarna tycker att det är intressant.

Föreläsningar och grupparbeten i all ära men det kan också kännas trist att ständigt lyssna på chefen om verksamhetsplaner och budgetunderlag. Om detta är ett nödvändigt inslag på konferensen för att uppnå dess syfte kan ett studiebesök eller en gästföreläsare lätta upp bland dessa tunga ämnen.

Ett studiebesök på ett företag som ni inspireras av, på en arbetsplats som har löst problematik som ni kanske lider av på ett genialiskt vis eller på en plats som rent av inte alls har med ert företag eller organisation att göra kan resultera i oanad framgång. Det är otroligt viktigt för anställda att komma ut och se och uppleva nya miljöer för att kunna utvecklas i sin yrkesroll. Att ständigt arbeta efter fasta rutiner och med samma arbetsuppgifter kan göra att man blir blind inför vad som kan göras bättre.

Ett studiebesök kan ni göra någonstans som inte har med företaget att göra eller med syfte att man ska förbättra och effektivisera på arbetsplatsen. Ta med kollegorna på en vingård, bondgård eller ett glasblåseri. Man vet aldrig var man finner inspiration och ny kunskap som kan appliceras på företaget eller i organisationen.

En gästföreläsare som talar om något som intresserar konferensdeltagarna kan inspirera och motivera. Inspiration är ett mäktigt vapen och drivkraften för ett företag att bli bättre och bli konkurrenskraftigt. Ett företag fungerar aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan. Det betyder att en konferens som inspirerar deltagarna kan lyfta hela organisationen.